Metodika_semafor

Správa verejných financií, včasná identifikácia rizík nesplnenia rozpočtových cieľov a implementácia opatrení v rozpočte sú realizované v prostredí neistoty vyplývajúcej z odlišností pozorovaného vývoja oproti pôvodným predpokladom. Je mnoho faktorov, ktoré môžu spôsobiť odchýlky v hospodárení verejnej správy oproti plánom načrtnutým vládou v schválenom rozpočte.

Jednou z hlavných úloh Rady pre rozpočtovú zodpovednosť (Rada, RRZ) je monitorovanie a hodnotenie vývoja hospodárenia Slovenskej republiky[1]. Z tohto dôvodu je pre Radu dôležité mať rozpočtové trendy pod neustálym dohľadom. Riziká nesplnenia rozpočtových cieľov musia byť identifikované a komunikované včasne, aby sa posilnila transparentnosť o vývoji verejných financií. Zároveň je pre Radu dôležité poskytovať nezávislý pohľad. V neposlednom rade, identifikované riziká tvoria dôležitú súčasť hodnotiacich správ RRZ.

Na monitorovanie vývoja verejných financií na krátkodobom horizonte RRZ využíva tzv. rozpočtový semafor. Ide o nástroj, ktorý vyhodnocuje a komunikuje fiškálne riziká v aktuálnom rozpočtovom roku. Východiskom je odhad koncoročného hospodárenia verejnej správy, ktorý je vypočítaný na základe aktuálnych údajov o priebežnom plnení príjmov a výdavkov rozpočtu, pričom zohľadňuje makroekonomickú prognózu a nové schválené opatrenia. Zostavený odhad je porovnaný s rozpočtom schváleným pre aktuálny rok, pričom kvantifikovaná odchýlka sa následne premieta do miery fiškálneho rizika. Rozpočtový semafor vo vyhodnocovaní rizika pritom berie vládne rozpočtové ciele ako dané, nehodnotí, či je schválený rozpočet nastavený adekvátne z hľadiska štruktúry vládnych politík alebo vplyvu na ekonomiku[2].

Čím väčší je rozdiel medzi odhadom a cieľmi vlády pre aktuálny rok, tým vyššia je miera rizika nesplnenia cieľovaného salda. Na komunikáciu týchto rizík sa používajú farby svetiel semaforu. Zelená farba predstavuje nízke riziko pre dosiahnutie cieľov rozpočtu, kým žltá resp. červená farba znamená stredné resp. vysoké riziko a indikuje tak potrebu prijatia opatrení zo strany vlády.

Odhad hospodárenia verejnej správy, zostavený v rámci rozpočtového semaforu, vstupuje aj do iných výstupov RRZ. Predovšetkým v rámci správ hodnotiacich dokumenty fiškálneho rámca (návrh RVS, program stability) slúži pre porovnanie s očakávanou skutočnosťou MF SR. Zároveň ide o východiskový rok pre NPC scenár aj strednodobú fiškálnu prognózu. V neposlednom rade z odhadu vychádzajú predpoklady o fiškálnom vývoji pri zostavovaní makroekonomickej prognózy RRZ.

Cieľom tohto materiálu je podrobne popísať metodiku a predpoklady rozpočtového semaforu. V dokumente je predstavený spôsob zostavenia odhadu koncoročnej bilancie hospodárenia verejnej správy vrátane použitých predpokladov a podkladových údajov. Zároveň je popísané premietnutie tohto odhadu do vyhodnotenia rizík pre rozpočet verejnej správy.

Zverejňovanie rozpočtového semaforu začalo v októbri 2018, pričom prvotný popis procesu jeho zostavenia bol prezentovaný na stretnutí európskych nezávislých fiškálnych inštitúcií (Network of EU IFIs) v Bratislave a následne publikovaný v diskusnej štúdii (Kubík & Majher, 2018). Aktuálna verzia metodiky zachytáva súčasný spôsob zostavovania rozpočtového semaforu a zostáva v platnosti až do zverejnenia ďalšej verzie metodiky.

Postup prípravy rozpočtového semaforu musí reagovať na zmeny vo fiškálnej politike, aby vždy poskytoval relevantný obraz o fiškálnych rizikách. Predovšetkým je potrebné systematické zohľadnenie limitu verejných výdavkov – nového operatívneho nástroja rozpočtovej politiky. V rámci rozpočtového semaforu je plánované zahrnutie odhadovaného plnenia tohto limitu do komunikácie rizika odchýlenia od cieľov vlády. Toto vyhodnocovanie je dôležité aj vzhľadom na úlohy RRZ pri monitoringu a plnení tohto fiškálneho pravidla.

Zároveň príde v najbližšom období k úprave postupu používaného pri príslušnej expertnej prognóze z dôvodu nedávnej legislatívnej zmeny rušiacej možnosť presunu nepoužitých kapitálových výdavkov medzi rokmi.

Predpokladaný termín zverejnenia aktualizovanej metodiky doplnenej o tieto zmeny je v prvom štvrťroku 2025.

Materiál je organizovaný nasledovne: V kapitole 1 je definovaný základný rámec pre rozpočtový semafor. Kapitola 2 sa podrobne zaoberá údajmi použitými v rámci prípravy východiskového odhadu vrátane ich členenia v rámci jednotlivých klasifikácií. V kapitole 3 sú prezentované kroky realizované pri spracovaní vstupných údajov. Kapitola 4 obsahuje popis základnej metódy pre prípravu prognózy. V kapitole 5 je znázornený postup pri kompletizácii odhadu koncoročného hospodárenia. Napokon kapitola 6 predstavuje spôsob komunikácie fiškálnych rizík na základe odhadu.


[1]      Rada pre rozpočtovú zodpovednosť, jej činnosť, kompetencie, definícia ukazovateľa dlhodobej udržateľnosti vrátene faktorov zahrnutých v jeho výpočte a ďalšie podrobnosti sú stanovené ústavným zákonom č. 493/2011 Z.z. o rozpočtovej zodpovednosti.
[2]      Komplexné hodnotenie vládneho návrhu rozpočtu verejnej správy a následne výsledného rozpočtu schváleného parlamentom RRZ zverejňuje v rámci príslušných hodnotiacich správ.