Čo robíme
Rada pre rozpočtovú zodpovednosť vznikla v roku 2012 ako nezávislý orgán monitorovania a hodnotenia vývoja hospodárenia Slovenskej republiky a hodnotenia plnenia pravidiel rozpočtovej zodpovednosti.
Rada pre rozpočtovú zodpovednosť vznikla v roku 2012 ako nezávislý orgán monitorovania a hodnotenia vývoja hospodárenia Slovenskej republiky a hodnotenia plnenia pravidiel rozpočtovej zodpovednosti.
V prípade potrieb môže rada vykonávať aj ďalšie činnosti, ktoré sú ustanovené zákonom. Na vykonávanie mandátu rada zverejňuje na svojom webovom sídle metodológiu ako aj iné štúdie súvisiace s analytickým aparátom používaným radou. Výsledky hospodárenia rady budú každoročne zverejnené vo forme Výročnej správy a budú zaslané Národnej banke Slovenska, ktorá činnosť rady podľa zákona financuje. Podobné nezávislé fiškálne inštitúcie alebo rozpočtové rady sa nachádzajú v mnohých krajinách OECD.
V záujme čo najdôslednejšieho/najprecíznejšieho plnenia úloh realizovaných vo verejnom záujme (pri výkone svojej pôsobnosti) KRRZ v rámci svojej vedecko-výskumnej činnosti vytvára metodiku a vyvíja vlastné nezávislé analytické nástroje, ktoré používa na monitorovanie a vyhodnocovanie vývoja verejných financií a na kvantifikáciu navrhovaných alebo schválených opatrení, s cieľom vyhodnotiť dopad na dlhodobú udržateľnosť verejných financií.
Za týmto účelom je nevyhnutné, aby KRRZ spracúvala osobné údaje aj iné údaje a informácie neurčitého okruhu dotknutých osôb pochádzajúcich z rôznych zdrojov. KRRZ spracúva osobné údaje, ktoré nezískava od dotknutých osôb, ale pochádzajú od niekoľkých poskytovateľov osobných údajov ako je Sociálna poisťovňa, zdravotné poisťovne, ústredné a iné orgány štátnej a verejnej správy (ministerstvá, orgány finančnej správy), a sú poskytované KRRZ v súlade s príslušnými všeobecne záväznými právnymi predpismi platnými v Slovenskej republike. Viac o spôsobe spracúvania údajov sa dozviete tu.
Podobné inštitúcie zvyšujú šance na to, aby krajina hospodárila zodpovednejšie v dlhodobom horizonte. Nastavujú zrkadlo vláde, sú studňou informácií pre verejnosť, ktorá potom dokáže lepšie posúdiť kroky vlády v oblasti verejných financií, a sú pomocníkmi parlamentov pri prijímaní zákonov (poslanci majú nezávislý pohľad na to, o čom hlasujú). V neposlednom rade môžu byť akousi zárukou pre zahraničné inštitúcie, že verejné financie danej krajiny sú kvalitne monitorované. Aj preto napríklad Európska komisia v súčasnosti nabáda ku vzniku podobných inštitúcií prostredníctvom nariadenia. Pri dôveryhodnom nastavení, náklady na prevádzku takýchto inštitúcií sa môžu vrátiť už prostredníctvom poklesu rizikových prémií na dlhopisoch krajín o niekoľko stotín percenta.
Medzi najznámejšie inštitúcie tohto typu patria Congressional Budget Office (CBO) v USA, Finanspolitiska radet vo Švédsku, Centraal Planbureau (CPB) v Holandsku alebo Office for Budget Responsibility (OBR) vo Veľkej Británii. Fiškálne rady však nájdete aj v Belgicku, Dánsku, Nemecku, Portugalsku, Írsku, Slovinsku alebo napríklad v Južnej Kórei.
Obavy vznikať môžu, ale dôležité je si uvedomiť, že nezodpovedné rozpočtové politiky nie sú o ľavicovosti alebo pravicovosti. Ľavicová vláda môže prerozdeľovať viac peňazí v ekonomike, avšak nemôže to robiť dlhodobo len cez zvyšovanie dlhu, musí na to vyzbierať vyššie dane. Takisto, pravicová vláda môže zaviesť nízke daňové zaťaženie, avšak potom musí adekvátne k tomu okresať verejné výdavky. Nezávislé fiškálne inštitúcie by nemali hovoriť, aké opatrenia majú vlády prijímať (vysoké či nízke dane), ale poukazovať len na ich následky na verejný dlh a budúce generácie. Fiškálne rady by mali byť „lobistami za budúce generácie.“
Presne tak.
Pozitívnym signálom je, že za ústavný zákon, ktorý ustanovil vznik rady hlasovali všetky parlemantné politické strany a boli pod ním podpísané zástupcovia všetkých poslaneckých klubov. Takisto s veľkým konsenzom prebehla aj voľba predsedu a členov rady. Teraz je dôležité, aby rada svojim profesionálnym prístupom a nezávislým pohľadom získala dôveru nielen odbornej ale aj laickej verejnosti.
Aj keď rada bude používať transparentnú a medzinárodne akceptovateľnú metodológiu prameniacu z najlepšej praxe, patent na pravdu nemá. Na výstupy rady preto treba hľadieť ako na nezávislý a odborný pohľad. Dôležité je vždy uviesť predpoklady na ktorých sú výpočty založené.