Prijatý balíček opatrení výrazne zasahuje do aktuálnych dôchodkových a rodinných politík. Po krátkej dobe – od balíčka účinného od začiatku roka 2023 – tak dochádza k ďalšej zásadnej zmene v tejto oblasti. Preto sa Rada pre rozpočtovú zodpovednosť pozrela, aký je výsledný vplyv súčasných opatrení aj v porovnaní s legislatívou, ktorá sa uplatňovala pred rokom 2023. Teda ako by na tom boli vybrané skupiny, ak by nedošlo k prijatiu ani jedného z balíčkov a aj dnes by platil legislatívny stav z júla roku 2022 (tj. prídavok na dieťa a príplatok k prídavku na dieťa 30 eur a daňový bonus vo výške 40, resp. 70 eur na dieťa).
Všetky informácie súvisiace s konsolidáciu nájdete tu.
Vybrali sme dve skupiny, ktorým aktuálny balíček znižuje disponibilné príjmy: rodiny s nezaopatrenými deťmi a rodiny starobných dôchodcov. Ukazuje sa, že pri viacročnom pohľade sa, aj napriek negatívnemu dopadu prijatého balíčka, disponibilný príjem týmto rodinám významne zvýšil.
Legislatívne zmeny zamerané na rodiny s deťmi platné od 1. januára 2023 zvýšili ich priemerný ročný disponibilný príjem o 1285 eur v dnešných cenách (zvýšenie prídavku na dieťa a daňového bonusu). Legislatíva však bola od začiatku prijatá tak, že bez akýchkoľvek zásahov súčasnej vlády, by v roku 2025 automaticky klesol disponibilný príjem rodín s deťmi o 444 eur (zníženie daňového bonusu zo 140 na 100 eur).
Aktuálne prijaté zmeny týkajúce sa rodinnej politiky znížia disponibilný príjem rodín o ďalších 202 eur a ostatné opatrenia balíčka spôsobia pokles disponibilných príjmov v priemere o ďalších 160 eur. Rodiny s deťmi teda aj po započítaní nových opatrení budú mať stále ročne o 479 eur viac, než keby stále platila legislatíva týkajúca sa rodinných politík z júla roku 2022, t.j. pred väčšími zásahmi do systému.
Rovnako legislatívne zmeny v dôchodkovej politike prijaté od roku 2022 zvýšili ročný disponibilný príjem rodín starobných dôchodcov o 912 eur. Z toho zavedenie rodičovského dôchodku spôsobilo nárast priemerne o 351 eur a zvýšenie 13. dôchodku od roku 2024 o ďalších 562 eur. Navrhovaná zmena rodičovského dôchodku v doterajšej forme od roku 2025 ukrojí z disponibilného príjmu rodín dôchodcov 351 eur a ostatné opatrenia navrhovaných legislatívnych zmien (najmä zvýšenie DPH) znížia príjem rodín o ďalších 99 eur.
Rodiny starobných dôchodcov teda po prijatí navrhovaných opatrení budú mať stále o 463 eur viac v porovnaní so stavom, keby naďalej platila legislatíva týkajúca sa starobných dôchodkov z roku 2022, t.j. pred zavedením rodičovského dôchodku a zvýšením 13. dôchodku.
Z novej legislatívy boli hodnotené len priame vplyvy piatich opatrení balíčka. Dodatočný negatívny vplyv na rodiny príde aj z ďalších efektov (napr. dodatočný prenos záťaže ostatných subjektov ovplyvnených zmenou DPH, zvýšenou DPPO, transakčnou daňou a podobne). Tieto dynamické vplyvy neboli zatiaľ zohľadnené. V prípade porovnávania dopadov na rodiny s deťmi je úpravu rodinnej politiky od 1.7.2022 podľa Rady možné považovať za približný dobeh valorizácie na relatívnu úroveň roka 2004, a preto je tu zahrnutá do východiskového bodu.